Beschrijving
Stoel huren of stoel verhuren?
Herkenbaar? Je hebt een schitterende kapsalon met voldoende stoelen, je werkt alleen en veel van je stoelen worden niet of te weinig gevuld. Je mist collega’s en het alleen werken gaat je steeds meer tegen staan. Een collega om je mooie, maar ook mindere momenten bij te ventileren. Lekker sparren samen over van alles en nog wat. Ook kan het zijn dat de lasten niet op wegen tegen de verdiensten, dat het water naar de zee dragen is.
Wat kun je doen?
Zou over te gaan op het verhuren van een kappersstoel een oplossing kunnen zijn?
Wanneer ga je over op stoel verhuur? Zou je dat wel moeten willen? Of juist niet? Mijn ervaring zegt doen, maar dan wel met beleid! Er zijn valkuilen die je graag wil vermijden.
Zelf ben ik gestart als kapper ondernemer met personeel. Na 13 jaar heb ik de zaak verkocht en ben ik het onderwijs in gegaan. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus wilde ik graag het draad weer oppakken en mijn klanten bedienen.
Vanuit thuis werken
Eerst dacht ik, ik ga het thuis doen, maar al gauw kwam ik tot de conclusie dat dit niet bij mij paste; thuis werken. Mijn man werd gek van alle ‘visite’ die bleef hangen en mijn jonge kinderen vonden het allemaal te gezellig. Ambulant was voor mij geen optie, tijdverlies en gebrek aan faciliteiten weerhielden mij van het werken bij mensen thuis. Dan op zoek naar een geschikte locatie, gevonden in een winkelpand bij mij in de straat, ideaal!
Werken met personeel
In het verleden een toko gedraaid met 7 mensen in dienst. Je bent meer aan het managen dan aan het knippen. Als zzp’er aan de slag dat was het doel, en daarnaast natuurlijk alle vrijheid om mij verder te ontwikkelen binnen de educatie. Maar de huur en vaste lasten, los van alle overige kosten wanneer je een pand gaat huren moest opgelost worden. Ik was er uit; stoelverhuur! Hoe dan? Waar te beginnen?
Het begint met geduld
Oproepjes plaatsen in diverse media kanalen was de start. En nee natuurlijk staat er 24 uur later niet iemand op je stoep. Het kost tijd voordat een collega reageert. Je grootste valkuil, een die je goed in de gaten moet houden, is meteen over stag gaan. Uit enthousiasme dat er zich een kandidaat meldt begrijpelijk maar hou het zakelijk. Na verloop van maanden ben ik uiteindelijk met 2 ondernemers in zee gegaan. Een contract werd opgesteld, waarbij de 6 werkunits verdeeld werden over ons drietjes. Het opstarten was niet zo lastig, maar ergernissen onderling over kleine (afwas) en soms wat grotere issues werden een uitdaging. Zo kon ik het met beiden prima vinden maar de twee andere dames bleken achteraf niet ‘elkaars bloed’. Het verhuren van een stoel vraagt dan ook om managing skills. Je bent de lijm, de initiator, het klankbord, en uiteindelijk, zeker voor je gevoel, verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt.
Was het de moeite waard?
Jazeker. Voor mij wogen de baten en de lasten prima tegen elkaar op. Daarnaast hebben we samen veel gelachen. Voor een volgende keer zou ik het wel grondiger aanpakken. Interviewen van de kandidaten, hoe denken ze zakelijk en wat is de langetermijnfilosofie. Ik zou er mee gaan lunchen om te ondervinden of we echt klikken. Niet uit enthousiasme meteen de samenwerking aangaan, maar even rustig nadenken. Ik zou alles tot in den treuren op papier zetten, als het gaat om de kleinste zaken die zich op de werkvloer kunnen voordoen tot alle voor de hand liggende afspraken. Alhoewel een contract vooral nodig is voor wanneer het goed fout gaat, en dan ben je vaak te laat. Dan is het einde samenwerking ondanks alle mooi gemaakte afspraken.
Handig advies
Maak een begroting om er achter te komen of er een win-win situatie is voor alle betrokken partijen. Bedenk goed of je de huurlast ook alleen of met tweeën kan dragen, mocht er iemand wegvallen. Maar blijf vooral, net als in iedere relatie, altijd praten met elkaar. Trek samen op. Benadruk naar elkaar de positieve zaken van stoelverhuur en verzandt niet in geroddel en gezeur over onbenulligheden. Ben gelijkwaardige partners. Hou het ten alle tijden zakelijk, want emoties zijn de angel die een samenwerking als deze makkelijk kunnen verstoren. Laat een ieder verantwoordelijk zijn voor haar eigen klantenkring, werven en behouden. Prijzen, inkoop, behandelwijze….iedere Ondernemer Zonder Personeel bepaald zelf in de kern hoe te willen werken. Hou iedereen gemotiveerd en enthousiast voor een lang termijn. Geld is belangrijk, samenwerking ook. Ik geloof in de kracht van samenwerking, tenslotte Samen Sterk, maar wel met een zakelijk tintje.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.